The literature on New Developmentalism has been reframing the developmental state’s characteristics throughout the different historical conjunctures experienced within the international order. This paper argues that developmentalism has been reinventing itself as a branch of the comparative-historical method. To achieve this, the article assesses the evolution of developmentalism as a comparative-historical method which has been consolidated as a continuation of previous development models, such as List’s national system and Prebisch’s structuralism. Likewise, this paper will explore New Developmentalism and its explanatory power regarding recent industrial strategies in Latin America.

Dr. Walid Tijerina Sepúlveda

El Dr. Walid Tijerina Sepúlveda es Doctor en Ciencia Política por la Universidad de York, Inglaterra. Investigador visitante en el Centro de Estudios Latinoamericanos LLILAS Benson de la Universidad de Texas en Austin en 2016. Es profesor-investigador en la Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales  y sus líneas de investigación son: Política Industrial/ Política Comparada/ Desarrollo.

Consulta una de sus publicaciones más recientes:

Tijerina, W. (2020). Developmentalism as a comparative-historical model: From Friedrich List to Bresser-Pereira. Brazilian Journal of Political Economy, 40(3), 484-492 en https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-31572020000300484&script=sci_abstract